marți, februarie 05, 2008

Yahoo - Microsoft sau Google?

Oferta Microsoft pentru Yahoo, de 44,6 miliarde de dolari, ar marca, în cazul concretizării, cea mai mare şi mai curajoasă tranzacţie din domeniul Internetului după fuziunea Time-Warner AOL, iar analiştii se întreabă dacă preţul avansat este prea mic şi dacă Microsoft îşi va îmbunătăţi propunerea.
Cel mai mare producător de software la nivel mondial a oferit 31 de dolari pentru o acţiune Yahoo, un preţ cu 62% mai mare decât cotaţia titlurilor la închiderea şedinţei de tranzacţionare de joi.
În acelaşi timp, unii specialişti pun sub semnul întrebării capacitatea companiei rezultate în urma unei fuziuni Microsoft-Yahoo de a devansa Google.
Poziţia Google pe piaţa ce căutare şi publicitate online este atât de dominantă, încât autorităţile de reglementare ar putea aproba, în orice condiţii, o potenţială tranzacţie Microsoft - Yahoo, după analizarea termenilor de fuziune, potrivit experţilor antitrust.
Cel mai mare producător mondial de software a avansat, săptămâna trecută, o ofertă de preluare în valoare de 44,6 miliarde de dolari pentru compania de servicii pe internet Yahoo. Aceasta a răspuns că va analiza propunerea.
În opinia lui Evan Stewart de la firma Zuckerman Spaeder, în cazul unui răspuns afirmativ din partea Yahoo, obţinerea aprobării din partea autorităţilor antitrust este foarte probabilă, întrucât Google deţine o poziţie dominantă pe piaţă, sectorul de tehnologia informaţiei se schimbă într-un ritm rapid iar barierele la accesarea pieţei sunt limitate.
Autorităţile antitrust atât din Europa, cât şi din Statele Unite, analizează în general foarte atent orice fuziune care reduce numărul marilor competitori dintr-o industrie de la trei la doi, întrucât există pericolul ca entităţile care rămân pe piaţă să majoreze preţurile.
În Europa, conflictul Microsoft cu Comisia Europeană privind abuzul companiei de poziţia dominantă pe piaţa de software ar putea reprezenta un obstacol în calea fuziunii cu Yahoo, potrivit lui Catriona Hatton, de la firma de avocatură Hogan & Hartson.
Atât Microsoft, cât şi alte companii, au solicitat Comisiei Europene să nu aprobe preluarea DoubleClick de către Google, întrucât o astfel de tranzacţie ar spori şi mai mult puterea Google pe piaţa de publicitate online. Comisia nu a fost însă convinsă de argumentele aduse şi va aproba, cel mai probabil, tranzacţia Google-DoubleClick în perioada următoare.
Rămâne însă întrebarea dacă astfel de argumente ar putea fi aduse şi în cazul tranzacţiei Microsoft-Yahoo.
Yahoo va lua în considerare o alianţă cu Google, cu scopul de a refuza oferta de preluare înaintată de Microsoft, a declarat o sursă apropiată strategiei companiei de servicii pe Internet.
Managementul Yahoo ia în considerare reluarea discuţiilor pe care le-a avut cu Google în urmă cu câteva luni, fiind o alternativă pentru oferta de preluare înaintată de Microsoft, care evalua compania la 44,6 miliarde de dolari.
Cel mai mare producător mondial de software a avansat, săptămâna trecută, o ofertă de preluare în valoare de 31 de dolari pe o acţiune Yahoo, dar compania de servicii pe Internet consideră că aceasta subevaluează firma, au afirmat două surse apropiate situaţiei.
Potrivit analiştilor, există mai multe companii, în afară de Google, care ar putea să avanseze o ofertă concurentă celei Microsoft. Directorul general al Google, Eric Schmidt, l-a sunat pe şeful Yahoo, Jerry Yang, pentru a-i oferi sprijinul său în încercarea de a învinge oferta Microsoft, potrivit unui articol din Wall Street Journal.
Purtătorii de cuvânt ai Yahoo şi Google au refuzat să comenteze.
Google a acuzat Microsoft că vrea să îşi extindă poziţia de monopol pe care o ocupă pe piaţa de software către domeniul Internetului. Reprezentanţii Microsoft au ripostat, argumentând că o fuziune cu Yahoo va crea "un concurent convingător pe piaţa căutării pe internet şi publicităţii online", al cărei lider este Google.
Google deţine 75% din piaţa mondială a căutărilor pe internet, în timp ce Yahoo şi Microsoft deţin împreună aproximativ 20%.
Google crede că Microsoft foloseşte aceeaşi strategie ca cea implementată în anii 1990, pentru a determina utilizatorii Windows de a trece de la Netscape Communications la Internet Explorer.

Niciun comentariu: