vineri, iulie 30, 2010

Logo +frunza



Fierbe lumea de grija frunzei lui Elena Udrea... e drept ca multi confunda cuvintele pe care nu le inteleg, cum ar fi: logo, brand, marca, sigla, brief, site, irlanda, autobuz, firma de publicitate s.c.l.
Asa ca poate ar fi bine sa cititi cele de mai jos, explicate de picsel:


"[...]
in general, identitatea unei companii este reprezentata prin 3 elemente.
a. unul vizual, ilustrativ, denumit generic "logo" sau uneori "simbol"
b. unul textual, si anume denumirea companiei respective, care, de cele mai multe ori include si partea ilustrativa si care se numeste "logotip"
c. si un element vocativ, sau explicativ, reprezentat de o sintagma, o constructie de cuvinte cu sens clar, limpede, care se numeste "slogan" sau, daca apare vizual in componenta identitatii are denumirea de "tag-line".

primele 2 elemente sunt cele de baza, iar foarte des ele sunt combinate, sau eliminate una pe cealalta. spre exemplu, Coca-Cola a eliminat pentru o perioada foarte lunga elementul "logo", inlocuindu-l printr-o reprezentare ilustrativa a elementului "logotip" - textul Coca-Cola. in ultima vreme, in schimb, incepand cu
anul 2003, revitalizarea identitatii Coca-Cola, pune mai mult accent pe "banda dinamica", transformand-o intr-un "logo", un element vizual de sine statator. un exemplu mai clar de "logo", ar fi sfera tricolora de la Pepsi.
un exemplu de alta natura, il constituie identitatea "orange", care imbina cu succes ambele elemente logo si logotip, intr-unul singur, indivizibil (patratul portocaliu si denominatia orange).

logo-ul si logotipul sunt elementele de baza ale unei identitati. ele promoveaza brandul, ele au impactul cel mai puternic asupra clientului. fiind un simt predominant, vazului i se asociaza si cea mai buna parte din
memorie. astfel se construieste o identitate, incercand ca prin aceste elemente, sa se creeze o asociere in memoria vizuala a clientului intre serviciile sau produsele oferite si firma in sine, prezenta ei pe piata.

identitatea unei firme, pentru un impact puternic, este de preferat sa se asocieze cu o culoare sau o combinatie de culori din care una prioritar-majoritara, de preferat una complementara, sau cat se poate de
diferita de cea a concurentilor directi (ex: orange/orange - Connex/verde - Zapp/rosu - Cosmorom/albastru; Coca-cola/rosu - Pepsi/albastru; Kodak/galben - Fuji/verde - Agfa/rosu - Konica/albastru; Altex/galben - Flanco/albastru - Domo/verde etc.)

sloganul nu este un element la fel de important precum cele exclusiv vizuale, el fiind de multe ori schimbat, fiind elementul care defineste noile tendinte ale companiei. spre exemplu, Coca-cola si-a modificat de-a
lungul timpului sloganul (Enjoy, Always Coca-Cola, Intotdeauna Rece samd), in unele perioade chiar renuntand la acest element. cred ca este cazul si in momentul de fata: in Romania, Coca-cola nu are un slogan.
de asemenea, McDonalds tocmai a trecut printr-o campanie de modificare de slogan, trecand din "Te asteapta mereu", printr-o "pauza" (pentru a face mai flexibila tranzitia) spre noul "I'm lovin' it!".
orange, ca alt exemplu, si-a pastrat sloganul "The future is bright, the future is orange", inca de la inceputul brandingului; spre deosebire de Connex. care din nou si-a schimbat sloganul din vechiul "viitorul suna bine" in "tu faci viitorul".
in concluzie, sloganul este un element ce reprezinta bine compania, iar modificarea lui imprima o oarecare dinamicitate, oferind detalii despre "planurile" marcii in discutie. exista multe riscuri: un slogan bine ales
si care ramane neschimbat, este, in acest caz, foarte de preferat, pentru ca iti imprima o idee de soliditate, de seriozitate, de independenta si de statornicie, daca vrei, a brandului respectiv. exemplul orange.

ca lucru deosebit despre identitate, este ca se pot folosi si elemente audio sau chiar umane pentru a stimula memoria clientului. spre exemplu, Altex: gestul facut de actorii din campania video si print (cu degetele apropiate) este un element ce tine de identitate. in campania video, acest gest este sustinut de un element
auditiv tip "gingle". elementele auditive sunt folosite cu precadere de catre firmele ce activeaza in domeniul audio-vizual si informational: radio, televiziune. ia exemplul celor de la Europa FM, Kiss FM. Pro TV, Prima sau Antena 1 care asociaza si aceste elemente audio genericelor video (cu precadere format din 3-4 note).

in procesul de creatie se trece prin cativa pasi foarte importanti:
studiu de piata din care reiese pozitionarea marcii relativ concurentei, pozitionarea relativ de target si target-ul
studiul intern din care reiese intentia sau scopul firmei respective (unde isi doreste sa ajunga si prin ce mijloace), constientizarea de catre personalul firmei relativ la importanta imaginii pe care o promoveaza etc.
apoi se aleg elementele de baza - denumirea, culoarea de baza, tipul caracterelor (daca este cazul) si tipul de campanie.
la denumire se discuta despre conservator sau nonconformist, despre unul sau mai multe cuvinte, despre cuvinte cu inteles sau constructii de litere, despre impact (un cuvant ce desemneaza o culoare sau o fructa are un impact puternic pe toate categoriile de public, un cuvant ce desemneaza un element negativ are impact doar pe un anume public samd) si despre directia care o dau marcii.
despre culoare am discutat. poti gasi si pe net anumite explicatii asupra impactului culorilor, dar e mai bine daca ai urma un curs de specialitate, la vreo facultate cu profil artistic sau media si comunicare.
caracterele se impart si ele in mai multe categorii. cu serife, fara, tip script, decorative sau monospace (cele care pot fi integrate intr-un logo).
tipul de campanie se categoriseste cel mai usor in atl (above the line) si btl (below the line). in detaliu, e vorba de diferentierea dintre campaniile prezente la TV, radio, reviste, ziare, sau orice tip de suport media unde platesti chirie pe spatiu si campaniile facute prin posta, email, flyere, brosuri, postere, sau orice alt tip de suport media/print/electronic unde nu platesti chirie si e mult mai ieftin. atl-ul se foloseste in general pentru companie, si btl-ul pentru brand. btl-ul este clar mult mai direct, mai incisiv si iti controlezi mai usor target-ul. atl-ul se foloseste mai mult pentru constientizare decat pentru vanzarea efectiva si acolo este mult mai mult loc pentru creativitate.[...]"

daca ati ajuns pina aici, restul il puteti citi aici

Niciun comentariu: